diumenge, 15 de gener del 2012

Albet i Noya i el Penedès, per llogar-hi cadires


El Punt Avui va publicar ahir dissabte una entrevista al president de la DO Penedès que més semblava una entrevista al copropietari d'Albet i Noya. És un fet notable que el Penedès estigui guanyant pes mediàdic però seria bo oferir d'altres discursos al mostrat ahir per Josep Maria Albet i Noya. Que un vi sigui ecològic no vol dir que sigui bo. I que el Penedès, com a DO, sigui l'abanderat a Espanya dels vins ecològics tampoc és, per si sol, garantia de res. Jo coneixo explotacions no ecològiques que han mostrat un gran respecte mediambiental i han preservat el seu entorn naturtal. És bo que el Penedès vulgui singularitzar-se i aposti per una qualitat sense fisures. Ara bé, a l'entrevista d'ahir em va semblar que s'havia agafat el cas particular com el bo pel tot i vaig trobar a faltar suports explícits als petits i joves projectes que aposten cegament pel Penedès. També hi vaig trobar a faltar, i molt, algun comentari sobre com valoritzar més el treball dels viticultors del Penedès i alguna autocrítica. Tampoc m'agrada com s'està portant la polèmica qüestió de les subzones. Algú, que no fos el Josep Maria Albet i Noya, em podria explicar quines diferències geològiques i climàtiques  hi ha entre el Garraf de Can Ràfols dels Caus i l'Ordal d'Albet i Noya? Tot plegat mentre sembla que s'hagin oblidat de zones ben singulars com el Baix Penedès. A continuació us adjunto l'entrevista publicada ahir:


Josep Maria Albet President DO Penedès

“El Penedès ha de ser la primera en vins ecològics”


El Punt Avui
Defensa que el Penedès ha d'apostar pel vi ecològic per fer-se forat al món, que el futur va cap aquí. Perquè n'està tan segur?
Perquè el vi ecològic dóna uns nivells de qualitat i de singularitat molt alts i ens fa falta perquè el mercat demana això. Si no fem res hi arribarem en deu anys, però no ens podem deixar anar per la inèrcia i que altres ens passin al davant. Hi hem d'apostar decididament. El consumidor ho agrairia.
Vostè va començar el 1978, va ser el primer i ara la meitat dels productors ecològics són d'aquesta zona.
El 53% concretament. A casa vam ser els pioners a tot Espanya i suposo que això va fer un efecte de contagi. Nosaltres no ho vam pretendre, vam triar el nostre camí i el temps ens ha donat la raó perquè cada vegada som més. I tinc clar que en el futur o anem tots per la producció ecològica o no hi haurà res.
Li compro el discurs, però el producte ecològic és més car.
Això ha estat així fins que la producció ecològica ha entrat en supermercats de productes ecològics, que és quan el preu ha començat a baixar per la competència. El preu del vi comercial i ecològic ara està pràcticament en el mateix nivell de preus. El vi ecològic té més qualitat organolèptica i no té cap resta de producte químic, és més natural...
I els productors de la DO que no fan vi ecològic li compren el discurs?
La meva feina ara és fer que el sector valori la proposta perquè l'impacte que aconseguiríem seria molt notable. Seria una llàstima deixar perdre aquest tren perquè el segon sempre és el primer perdedor, i ho tenim a tocar. La meva idea és que el Penedès ha de ser aviat la primera denominació d'origen del món, tota, en vins ecològics. Ara depèn que jo ho sàpiga explicar bé i que els companys em facin cas. Ara que sóc el president de la DO Penedès crec que em toca liderar-ho. Ara és un moment boníssim per al Penedès. Hem fet un salt qualitatiu molt important i seria una llàstima no fer un petit pas que té una gran acceptació i que en tindrà encara més en el futur. El que vull és enfortir el Penedès perquè sigui la denominació més potent d'Espanya... Ara consumim més vins de fora que no pas de casa i el Penedès històricament ha estat el subministrador de vins a Barcelona.
Li he sentit que vol crear subzones, com per exemple a la Borgonya. Això no empobriria la marca?
Jo penso que és el contrari perquè el Penedès no és homogeni. Som una bona DO amb vins diversos amb alçades diferents i microclimes diferents. La diversitat és enriquidora. És com la muntanya de Montserrat: formada per pedres totes diferents i amb la seva peculiaritat que formen un tot. Jo aspiro també a això. Amb un nom que és Penedès, però amb cognoms diferents.
En Josep Maria fa avui 55 anys que naixia a Can Vendrell (Subirats) d'on surten els millors vins ecològics. Des de l'agost és el president de la DO Penedès. Diu que el futur del sector està en la producció ecològica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada